PitaPata Cat tickers

donderdag 18 juli 2013

Guusje moet afvallen

Vorige week schreef ik dat ik de dierenarts gebeld had omdat ik vond dat Guus nogal dik begint te worden. In anderhalve maand was hij ruim een pond zwaarder geworden. Afgelopen dinsdag is hij op het dikke dierenspreekuur geweest bij de assistente. Ik had, helaas, gelijk, Guusje is te zwaar en veel ook. Hij was 6 kilo, zijn buik is te dik en hierdoor heeft hij geen taille en zijn ribben zijn alleen te voelen als je hard duwt. Allemaal tekenen dat hij te dik is. Er moet in elk geval 1.5 kg af en als hij 4,5 kilo weegt dan wordt gekeken of er misschien nog een halve kilo af moet.

Voorlopig is het nog lang niet zover. Het gaat waarschijnlijk meer dan een jaar duren voor de anderhalve kilo er af is. Katten mogen niet te snel afvallen, want dat is niet goed voor ze omdat ze dan leververvetting kunnen krijgen wat dodelijk kan zijn.De assistente heeft echt de tijd genomen om alles uit te leggen en mijn vragen te beantwoorden.

Ze gaf me een aantal opties voor Guus om af te vallen.
1) het gewone voer, maar dan afwegen en minder geven, dat zou wel heel lang duren.
2) dieetvoer en dat bij de dierenarts kopen, dan zijn de controles gratis.
2) dieetvoer maar kijken of ik het via internet of ergens anders kon kopen en het niet via de dierenarts aanschaffen.

Omdat ik het belangrijk vind dat Guus goed gecontroleerd wordt, heb ik ervoor gekozen om het voer gewoon bij de dierenarts te kopen. Ik heb op internet gekeken en ben tot nu toe geen goedkopere optie tegengekomen.  
Dieetvoer Guusje
Het voer kost 21 euro voor een zak van 1.5 kilo en 50 euro voor een zak van 4 kilo, dan is het in gebruik iets goedkoper.  Met een kleine zak doet Guus precies 4 weken en met een grote zak iets langer dan 10 weken. Omdat er op een kleine zak smaakgarantie zit, heb ik nu een kleine zak. Als Guus het niet lekker zou vinden, krijg ik mijn geld terug. Hij moest wennen, ook aan het apart eten, maar hij eet het voer. De andere poezen moeten ook wennen omdat het voer er niet meer de hele dag staat, maar ik vind het heel goed gaan, ze pikken het snel op en staan niet 's ochtends om 5.00 uur bij op mijn bed omdat ze honger hebben.
Over twee weken moeten we terug voor controle en dan gaat Freek ook mee voor de zekerheid, want die is  toch ook aan de zware kant als ik het zo bekijk. Met hem wilde ik wachten tot oktober, maar het lijkt me beter om hem eerder te laten nakijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie.